tisdag 16 augusti 2011

Vilse

Härromdagen var jag och Fröken My ute på tur i skogen. En kombination av ridning och svampplockning. För ovanlighetens skulle bestämde vi oss för att ta turen "bakochfram". Vi har säkert gått där mer än 20 gånger, men alltid från andra hållet. Det gick bra, bara av att sitta upp blev jag glad och lycklig trots att det regnade lätt. Svamp hittade jag också en del. Så fick jag idén att gå ner på andra sidan kullen, en extra vända, där har vi bara varit några gånger och alltid tagit lite olika småstigar; men det är en kulle och skogen slutar 100 meter efter backen. Ner och letade svamp; hittade ingen där jag trodde, men lite svamp senare. Vi vände upp för backen och så skulle vi ner på andra sidan kullen - vägen hem. Fast först behövde vi följa kullen en liten bit för att ta rätt backe ner - annars hamnar man i en tät granplantering som nog inte går att tränga sig igenom. Vi såg aldrig rätt backe ner så vi fortsatte i riktning längs med kullen - då kommer man ner lite längre bort, en vända vi ockås har gjort några gånger.

Svamp såg vi då och då, men när vi äntligen gick nerför backen, efter att ha följt diverse skogsstigar som dykt upp, kom vi ner på samma sida kulle som vi började gå ner - dvs helt fel sida. Hur det gick till har jag inte den ringaste aning om, jag som tyckt att jag haft ett vettigt lokalsinne när jag varit i skogen med häst (annars är det inte mycket att skryta med). Bevisligen hade vi gått i cirkel!!!!!

Nåja, hem kom vi, men det tog dryga halvtimmen längre än planerat. Kantareller hade vi också med för den delen; nästan en hel hundbajspåse; det är en så praktisk liten påse att ha med i fickan på ridbyxorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar