måndag 30 maj 2011

Det där med hästar och säkerhet - del 2

Eftersom min utbildning går i en annan stad blir det en hel del pendlande med buss. Oftast brukar jag försöka plugga, sova eller lyssna på musik, men ibland så kan man inte låta bli att tjuvlyssna på andras konversationer. För några veckor sedan var det två tjejer i 25-årsåldern som började prata hästar och ridning, så då spetsade jag naturligtvis öronen. Jag går fortfarande omkring och är förbannad över vad jag fick höra.

Efter vad jag kunde förstås så skulle tjejerna ut på någon form av turridning. Tjej 1 var uppenbarligen ridvan och det lät som om hon hade egen häst. Tjej 2 höll helt klart inte på med hästar till vardags. Efter lite allmänt snack om planering och mötesplatser frågar Tjej 2 hur det var med skor. Visst behövde man ha klack? Tjej 1 lutar sig tillbaka och frågar: "Kan du rida?" Tjej 2 svarar att hon nog inte suttit på en häst sedan hon var fjorton. Det som sedan trillar ur Tjej 1:s mun får mig att häpna så till den milda grad att jag bokstavligen kom på mig själv att sitta med öppen mun.

Enligt Tjej 1 så behövde inte Tjej 2 använda skor med klack, för hon kunde ju rida. Att Tjej 2 tydligen inte suttit på en hästrygg de senaste tio åren var tydligen inget problem. Vidare upplyste Tjej 1 om att det bara är barn som behöver använda klackskor eftersom de inte har kontroll över sina muskler samt har dålig koordinationsförmåga. Är man vuxen och kan rida så kan man ha vilka skor som helst, för man har ju kontroll över sina ben och sin balans.

Maken till enastående okunskap och idioti har jag väl sällan varit med om. 


Jag blir så heligt förbannad när vuxna människor, som verkligen borde veta bättre, utsätter andra för fara bara för att de vill framstå som någon form av allvetande experter. En person som inte ridit på tio år har inga ridmuskler och förmodligen ganska dålig balans. Även med klackskor kan foten åka genom stigbygeln och fastna. Jag vet, det har nämligen hänt mig. Att släpas efter en galopperande häst önskar jag inte någon, och jag är glad över att jag slapp undan med en kronisk ryggskada. Andra människor har förlorat livet i samma situation. Hur i hela fridens namn kan man med berått mod gå emot vad som är grundläggande ridsäkerhet och råda en ovan ryttare att använda utrustning som inte är säker? Jag fattar verkligen inte.

Tyvärr känner jag igen Tjej 1-typen. Det tog mig inte lång stund att kategorisera henne som den där obehagliga översittartypen som tyvärr finns i alldeles för många stall. Jag tror det flesta av er har stött på henne någon gång. Hon är tjejen som är elak mot nybörjare och som mer än gärna påpekar alla fel de gör... men inte för att hjälpa utan för att stjälpa. Hon är tjejen som fnyser åt araber, nordisar och travare. Hon är ridhusråttan som slänger på lite hjälptyglar om hästen visar lite temperament eller inte behagar kröka nog på nacken. Listan på hennes egenskaper kan deprimerande nog göras lång.

Jag skulle vilja sätta Tjej 1 på Winnie och släppa ut henne i naturen. Efter en timme med sidohopp, bakutsparkar och vilda bockningar så tror jag nog att hon skulle ha en annan uppfattning om användning av klackskor. Just sayin'.






1 kommentar: