måndag 9 maj 2011

Det där med hästar och säkerhet

Jag brukar oftast tycka att jag är rätt förnuftig när jag är i närheten av hästar. Det skulle inte falla mig in att rida utan hjälm, till exempel. Inte heller rider jag utan säkerhetsväst om det är en häst jag inte känner eller om det är en häst jag vet har nerverna utanpå huden. Jag försöker hålla en hel del småsaker i åtanke och hela tiden vara närvarande när jag håller på med pållarna. Men visst, till och från så tyckar jag att jag ska vara smart och effektivisera... och det är ju ofta då man råkar illa ut.

Egentligen så borde jag faktiskt ha hjälm på mig när jag hämtar ystra hästar i hagen och när jag lastar. Egentligen borde jag alltid, alltid ha säkerhetsväst när jag rider. Jag ska faktiskt försöka bättra mig, i alla fall på västfronten.

Något jag faktiskt försöker komma ihåg när jag rider ut är att använda signalväst. Dels därför att man faktiskt syns otroligt mycket bättre när man rider på trafikerade vägar... men en annan, och för mig nästan viktigare anledning, är den som en god vän påpekade: Om man råkar ut för en olycka någonstans ute i skogen och blir liggande medvetslös så syns man på ett helt annat sätt när folk ger sig ut för att leta. Att gå förbi en livlös ryttare iklädd neutral- eller mörkfärgade ridkläder och som hamnat i ett dike, det är lätt gjort. Men få missar en ilsket neonorange väst. Är den försedd med reflexer syns man dessutom i mörker.

Jag har också införskaffat en stallmobil; en telefon designad för pensionärer. Nej, jag skämtar inte. Den har extra stora knappar samt specialknappar där man knappa in nödnummer. Jag tänker som så att om olyckan är framme, så vill jag så enkelt som möjligt kunna ringa om jag nu faktiskt är vid medvetande. Den heter Doro PhoneEasy och är inte speciellt avancerad... men det var ju inte heller det jag var ute efter. Den förvarar jag helst i en mobilhållare som jag har runt armen. Än en gång är tanken att telefonen ska vara så lättåtkomlig som möjligt.

Hur tänker ni läsare kring hästar och säkerhet? Vad är viktigt för er, och varför?

Solberga: Stallet där även katterna tänker på säkerheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar