måndag 20 juni 2011

Arv och miljö

..och så tänkte jag att jag skulle försöka få ihop varför jag la ut inlägget "För den riktigt inbitne" för ett par dagar sedan:

Vad är arv och vad är miljö? Största anledningen till inlägget var just att visa likheter och skillnader mellan släktingar. Miljön har säkert skiljt sig år från år, men de har ändå bott på samma plats och fått likartad skötsel och träning. Detta är det exempel jag känner så jag tänkte göra en sammanfattning på sådant jag har sett:

Nästa alla Fröken My's halvsyskon är svartbruna - störst skillnad är det på hennes bror som är ljusbrun. Små vita tecken finns hos flera av dem, men Fröken My har nästan största utbredningen av vita tecken. När det gäller mankhöjd så skiljer den rejält - till och med mellan helsyskona efter en hingt - medan två andra helsyskon var ganska jämnstora... Exteriört i övrigt minns jag inte - och bilderna visar inte tillräckligt bra, men jag vill minnas att Fröken My är den enda som är "gracil i understället" som hennes uppfödare uttryckte det.

Allra intressantast tycker jag avkommorna efter samma hingst är - antingen är de helsyskon eller så är deras mammor halvsystrar så de borde dela mycket genetiskt material. Ändå har en tjänat 200 000 och andra inte alls kommit till start. Alla dessa hade däremot samma bruna färg - som inte är den samma som deras mammor.
Till och med i temperament har hästarna skiljt sig förvånansvärt mycket.

Med stosidan som bakgrund tror jag att Fröken My's eventuella avkomma kommer att bli mellan 155 - 165cm i mankhöjd - men bevisligen verkar det inte finnas någon stark arvbarhet för det i släkten. Dessutom så finns det en särskild uppsyn på nästan alla släktningarna, ett uttryck. Jag gissar på att även det kommer med :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar