fredag 17 juni 2011

För den riktigt inbitne

Vad gör jag hela dagarna när jag inte har Fröken My att passa på?

Tja, bevisligen inte mycket, annars skulle jag väll inte ens tänkt tanken att ordna med det här inlägget :-) En sammanfattning på det har jag tänkt ska komma, vi får väl se. Orkar någon läsa hela detta inlägg blir jag imponerad ...

Temat är att presentera Fröken Mys släktingar. Alla har samma uppfödare som Fröken My och det är bara en av Fröken My's halvsyskon som jag inte har träffat, hon finns inte heller med på bild.
Bilderna är inte tiptopp, men de bättre jag har på respektive häst; jag önskar att jag hade tagit bättre och flera kort...

Först; Fröken My's son AL född 2000. Här försöker han ställa sig upp för första gången, samt gömmer sig bakom mamma. En försiktig, väldigt mjuk kille som jag tror blev omkring 155 cm hög. Idag är han ridhäst efter att bara ha gjort ett premielopp. Samma pappa som CM4, K1, K2 och LA. Första kommentaren om honm från uppfödaren var: "Det där är ju en ridhäst" - med hänvisning till de vita tecknen, och inte precis vad han önskade sig...

Sedan så klart Mamma My -78, med liten Fröken My vid sidan. Jag tror hon var kring 155 i mankhöjd; knappa 40 000 sprang hon in, men det är ju ganska många år sedan nu. 18 år tror jag hon blev, då togs hon bort eftersom hon inte blivit dräktig på två år. Föl hade hon annars nästan varje år, totalt 7 stycken. Fröken My är sista fölet, så Mamma My måste vara 16 år på kortet.

Favoriten CM4, -97, omkring 152cm hög och ganska späd. Mamma CM1 gick nästan över en månad innan hon tittade ut. Jag verkligen såg hur uppfödaren älskade CM4 och jag tror han sörjde när hon bara 4 år gammal fick tas bort pga luftrörsproblem. En underbar lite häst som levde alldels för kort. På bilden är hon 21/2 år.

Tre halvsystersöner, där två har samma far och mor; K1 och K2 och den tredje, E, som tittar upp mellan de två är halvbror till sto LA. På avstånd var det inte helt lätt att se skillnad på dem. E måste ha varit mellan 155- 158 cm hög, född -02 (4 år på bilden) och ska ha dött i en olycka. Bara några ynka 100-lappar tjänade han under sin livstid. Jag uppfattade honom som inte helt hundra i psyket, men så var hans mor inte det heller. Å andra sidan umgicks jag inte mycket med honom heller.

K2, en jättetrevlig valack som tyvärr skadades så pass samma dag som denna bilden togs att han sedan kom att tas bort. Måste ha varit omkring 155 - 157 cm hög. Född -01. Sprang in knappa 100 000 innan han skadades. Han borde vara 6 år på bilden nedan och ett år yngre ovan.K1, helbror till K2, stor och rejäl, troligen uppemot 165 cm hög. Född -00. Den största av alla släktingar. Jag red in honom och red honom lite tre somrar i rad. Trevlig och hade kapacitet som ridhäst. Hoppade bättre än Fröken My. Har enligt statistiken sprungit in nästan 200 000 och är nog fortfarande i livet. Har en hästgi utbuktning i pannan som jag nog inte sett på någon anna häst, men det syns inte på dessa bilder där han borde vara 7 år nedan och 6 på gruppbilden.
Fulsöta LA, -01 med långa älgöron. Kanske kring 157 cm hög. Startade ett par gånger, men inga pengar blev det. Utseendemässigt väldigt lik sin mor i huvudet. Samma far som K1, K2 och Fröken My's avkomma AL. Då hon inte lyckades säljas gick hon till slakt i unga år Jag var sugen på att köpa henne, men hade inte pengar för två hästar. Den enda häst jag har sett som hade en virvel på minst en decimeter på ganaschen. Min känsla var att hon var väldigt speciell - i positiv eller negativ bemärkelse fick jag däremot aldrig veta. Hon bör vara 5 år på bilden.



Underbara CM1. Ett härligt sto, -88, ca 158 cm hög, knappa 100 000 i insprung kronor och med 3 mysiga avkommor. Ibörjan hade jag svårt att skilja henne från RM i hagen. Här är hon med K1 som är ett par veckor gammal så hon bör vara 12 år. Efter sin långa tävlingskarriär och fölen togs hon bort när man slutade med aveln. Mamma till CM4, K1 och K2.

MM, -88 och omkring 160 cm hög. Helbror med CM1. Jag i en mycket yngre upplaga; han var den andra hästen jag red in. Eller snarast åkte på, mycket mer blev det aldrig. Väldigt otrygg och såg spöken överallt, ingen njutning att rida direkt, man var tvungen att vara på helspänn, men samtigt försöka vara lugn och trygg för honom. Men, väldigt snäll. Gick till slakt efter tävlingskarriären, när han var kring 11 - 12 år. På bilden borde han vara 7 - 8 år. Strax efter fotot togs åkte jag av - han blev rädd när jag satt upp - flyttade på sig - jag fick benet bakom sadeln = sabeltandad tiger som han gjorde allt för att bocka av...Jag satt ju inte i sadeln utan flög lätt och MM travade hem i full fart...


RM bredvid en ettårig Fröken My, född -91. Omkring 160 cm hög. Mamma till E och LA. Helsyster med CM2. Hade kapacitet, men galopperade ofta i sista sväng, därav bara knappa 100 000 i insprunga pengar. Hon fick en fölunge med inre missbildningar 2000 förutom ovanstående. Slaktad efter sista fölungen. Urmysig en sekunden för att vända och bli elak i ögonen i nästa sekund; den första häst jag såg det på. Enligt uppfödaren kom det från hennes far och jag har inte sett det hos någon av de andra släktingarna - förutom i mild variant hos helbrodern. 4 år på bilden.

CM2, född 1992, helbror med RM. Inga starter, ingen vidare kapacitet, men godkänt kvallopp om jag inte minns fel. Ska ha varit född med konstig benställning. Verkar enligt travsportinfo vara i livet idag. Kanske 152 cm hög, en liten köttbulle, men som var snäll, även som hingst om än lite nafsig. Stor skillnad mot sin helsyster i sättet. 21/2 år på kortet, direkt efter ett träningspass.

CM3, född - 94. Snäll, men lite nafsig som hingst. Tveksamt om han var över ponny höjd. 15 000 i inprungna pengar och såldes där jag tror han till viss del blev ridhäst. Kan vara i livet än idag. Den avkomma som skiljer sig mest från sina syskon - men tydligen en kopia av sin far. Knappa 2 år på bilden.


Tja, det var allihopa; har du orkat läsa ända hit är du värd en applåd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar