tisdag 22 mars 2011

Snyggast i stallet

På väg till stallet; bara ett litet ombyte först. På med de gamla långkalsongerna, mammas gamla knähöga termostrumpor. Undra varför hon gav bort dem egentligen – hade de blivit för tunnslitna, eller hur var det? Hon hade i alla fall köpt nya av någon anledning. En av mina t-shirts från högstadiet (jo, jag kommer fortfarande i dem) och syrrans polo, som nog är det klädesplagg som ser bäst ut. Faktiskt skulle jag nästan kunna använda den till vardags. Undra varför hon gjorde sig av med den? Kanske för att hon inte lägger alla sina pengar på hästar? Har råd och tid att shopa till sig själv. När det gäller kläderna jag donerat till stallet är de nästan enbart från högstadie och gymnasie tiden. Att kvalitén skulle vara dålig på moderna kläder håller jag inte med om - de håller ofta ihop, även om färg och form kan ha ändrats. Förvisso sällan till det bättre.

På vintern är jag praktisk så det blir stora termobyxorna som tyvärr har börjat gå sönder bortom all räddning; alldeles nyligen hittade jag ett hål i grenen och hällorna som ska hålla fast byxorna under foten har lagats mer än en gång. En är oåterkalleligt förstörd. Nästa vinter borde det bli ett nytt par. Hur det blir i verkligenheten återstår ännu att se. Dessa har bara hängt med i, tja, kanske sex, sju år.

Mammas gamla Helly Hansen plagiat, något kort i ärmen och ORANGE är bra när det är riktigt kallt. Kan den vara lika gammal som jag? Jackan är nog nyast och specialinköpt till stallet, faktiskt bara en eller ett par säsonger gammal. Toppar allt genom att fylla alla fickorna med vantar, på med reflexvästen och så mössan som påminner om en svamp. Nåja, den chockrosa jag bar i säkert 10 år har (äntligen) försvunnit spårlöst.

Det är tur att jag är kär, säger maken och ger mig en puss innan jag ger mig iväg. Inte precis orolig att jag ska bli uppraggad av någon även om så stallet skulle vara fullt av män.

Någon gång ska jag köpa snygga stallkläder, men jag har hört att vi ska tänka på våran planet och inte konsumera så mycket, använda våra saker tills de tar slut. Dessutom finns det många andra hål att lägga pengarna på först; hästtillbehör, "civilia" kläder, bostaden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar