lördag 23 april 2011

Sjung om studentens lyckliga dar

Livet som högskolestuderande har definitivt sina fördelar. En av dem är att jag oftast har möjlighet att åka till stallet på dagtid under vinterhalvåret. Då jag inte är speciellt förtjust i att rida i mörker så är jag naturligtvis självglad över detta... men det kräver oftast ändå en del pyssel eftersom campus ligger i en annan stad. Med andra ord måste jag pendla, vilket kan göra det nog så knepigt om jag har föreläsningar sama dag som jag ska rida. Med ett antal års medryttarerfarenhet i bakfickan vet jag vid det här laget hur lång tid det mesta tar, så om jag åker vid sju på morgonen måste jag vara klar med allt så jag kan åka senast 10.15. Då hinner jag hem, duscha, äta lunch och hinna med tolvbussen till campus. Har jag otur har jag föreläsningar fram till fem, och då är jag inte hemma förrän vid halv åtta-snåret efter att ha hämtat hunden hos mina föräldrar. Och sådär flyter det på. Stressigt ibland, trött rätt ofta, men fördelarna överväger klart trots allt.

Den allra största fördelen är naturligtvis sommarlovet. Det är helt fantastiskt att få vara snart 36 år gammal och ha en hel sommar framför mig som jag veta kommer att innebära massor med ridning närhelst jag önskar. Morgon, middag eller kväll... det är bara att välja. För mig har all olika tidpunkter sin charm. Hur skulle man kunna säga att en klar, småkylig tidig morgon med dimma som smeker över det daggstinna gräset är bättre än en ljuv kväll där släpljuset målar vackra tavlor och rådjuren tassar runt i kvällsrodnaden?

Även om jag är hjärtligt trött på att studera efter fem år på universitetet så finns det verkligen delar av det som jag kommer att sakna, som möjligheten att kunna rida i dagsljus när midvintern har Sverige i sitt grepp.  Kommande vinter ter sig just nu tämligen avlägsen, men det är ändå med viss sorg som jag inser att det blir den sista som jag kommer att klara utan inskaffande av en rejäl pannlampa. Jag ska dessutom passa på och njuta så mycket jag kan av den stundande sommaren, för om allt går som jag vill så har jag naturligtvis ett jobb att gå till efter att jag klarat av min examen.

Sanna mina ord, det ska ridas, fotas och njutas i allra största möjliga mån. Ett år går fortare än man anar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar